Sonic the Hedgehog 2 [Genesis, Android]

Rok vydání: 1992

Zlý vynálezce Dr. Robotnik (též zvaný Egg Man) se vrátil. A opět se rozhodl ovládnout svět (nebo alespoň jen West Side Island, na kterém se děj hry odehrává), takže opět unesl hromadu nevinných zvířátek, uvěznil je v kapslích, nebo v robotech zvaných “badnicks”, navíc vybudoval velkou létající pevnost. A aby toho nebylo málo, také stvořil podivný velký přístroj zvaný The Death Egg (Vejce smrti). A ježek Sonic opět musí Robotnikovy zlé plány překazit, osvobodit zvířátka a zničit The Death Egg.

Sonic tentokrát na to nebude sám. Tvůrci v STH2 představili novou postavu. A to lišáka a vynálezce jménem Miles Prower, kterému se však říká prostě “Tails”, protože má dva ocasy (s nimiž dovede rychle rotovat a lítat jako helikoptéra). Postava je nejspíše inspirovaná japonskou mytologickou devítiocasou liškou známou jako “Kitsune”.

Emerald Hill

STH2 je stejně jako první díl klasická side-scrolling plošinovka, kde je nutno projít několik levelů od začátku do konce a sem tam porazit nějakého toho bosse.

Druhý díl Sonica přináší spoustu starého i spoustu nového. Pojďme si to trochu rozebrat:

Co zůstalo:

– V STH2 lze sbírat prstýnky. Pořád platí, že postava, za kterou hrajete musí mít alespoň jeden prstýnek. Když nemá žádný, jakýkoliv damage znamená instant kill. S prstýnky každý damage znamená jejích ztrátu (lze pár z nich pochytat zpět, protože se rozletí všude kolem).

– Když jich postava nasbírá nad sto, získává extra life.

– V každé mapě jsou rozházené monitory, které lze rozbít. Některé z nich přidávají +10 prstýnků. Některé z nich dávají štít, který se při jakémkoliv damage ztrácí, ale prstýnky zůstávají. Některé z nich dávají dočasné zrychlení (zrychlí se i hudba na pozadí). Některé z nich extra life (+ jeden život). A některé z nich dočasnou nesmrtelnost (nefunguje ale proti věcem, které dávají instant kill, jako třeba pád do propasti nebo zmáčknutí drtičem).

– Zůstalo, že musíte projít každý level od začátku do konce. V každém levelu je několik checkpointů, na kterých se po smrti objevíte, takže v případě ztráty života nemusíte level hrát od začátku.

– Levely jsou roztříděné podle prostředí na tzv. “zóny”, kdy na konci každého levelu je značka/cedulka. A na konci celé zóny pak boss.

– Na každý level je limit 10 minut, ale každý se dá projít tak za 3 minuty, i když člověk nijak nespěchá a fláká se.

– Každý boss je vlastně Robotnik ve vznášedle, které je nějak modifikované.

Chemical Plant

Co je nového:

1) Tails

Přibyla nová postava – lišák Tails. Na začátku hry lze jít do nastavení a tam si vybrat, jestli chci hrát za Sonica nebo Tailse, anebo oba. Když zvolím oba (což je nastavené defaultně), tak hraji za Sonica a Tailse řídí umělá inteligence.

Umělá inteligence je ve skutečnosti na svou dobu (1992) dost zajímavá. Nevím, jak je Tails přesně naprogramován, ale často působí celkem přirozeným dojmem. Jasně, ve spoustu případech dělá to, co já – skočím, taky skočí. Skrčím se, taky se skrčí. Přesto někdy hledá vlastní řešení, jak se dostat přes nějaké překážky nebo dokonce sám útočí na nepřátelé či bosse.

Když Tails náhodou umře, tak se nic neděje, protože se za chvíli objeví zas. Damage u Tailse řízeného umělou inteligencí neznamená damage pro mě. To samé platí u instant kill.

Tailse klidně můžete zabít i schválně – třeba ho nalákat k tomu, aby skočil do propasti, nebo ho něčím rozdrtit 🙂

Mimochodem – prstýnky, které Tails sebere se počítají vám.

Tails má však i pár nevýhod. Někdy vám třeba shodí “padající plošinky”, někdy někde něco pokazí a vůbec. Dovede občas i způsobit nějaký ten problém.

Obecně je ale velice zajímavý nápad, že lze hrát za dvě postavy zároveň. Mimochodem pokud vezmete do ruky druhý ovladač (hrajete-li na konzoli Genesis/Mega Drive nebo třeba v emulatoru) a začnete cokoliv mačkat, tak se umělá inteligence vypne a Tailse můžete ovládat vy. A když přestanete, tak za chvíli zase začne být řízen umělou inteligencí.

Lze takto podvádět a třeba zabít bosses s Tailsem a tak dále.


Aquatic Ruin

2) Méně je více

Zatímco v prvním díle byla každý zóna (prostředí) rozdělená na tři levely, tady to tvůrci zkrátili na dvě, což je skvělá věc, protože si myslím, že tři levely byly příliš a takhle je to takové celkem akorát.

Plus díky tomu, že jsou zóny kratší, tak je jich víc, protože počet levelů je zhruba stejný jako u prvního dílu.

Cesta do Death Egg

3) Na dva hráče

STH2 přinesl možnost hrát na dva hráče. Tenhle nápad měl být i už v prvním díle, ale četl jsem nějaký rozhovor s programátorem, který tvrdil, že tehdy nevěděl, jak hru pro dva hráče implementovat. U druhého pak jo.

V hlavním menu si spustíte mód pro dva hráče. A pak si můžete vybírat ze tří zón. Emerald Hill, Mystic Cave a Casino Night. Ostatní nelze, zřejmě protože je pro ně hra na dva hráče příliš nevhodná, nebo protože měli tehdy omezenou paměť na každé kazetce…

Na dva hráče (split screen)

Při startu se objeví split screen (díky čemuž je celá hra značně deformovaná a rozplizlá), kde nahoře je Sonic a dole Tails. A úkolem je mapu projít. Času se zdá, že je méně, než v singplayer hře. Navíc když nějaká postava dojde na konec, tak druhá má jen minutu na to jí taky dohrát. Kdo dohrál mapu první, vyhrává. Pokud ji nestihne NIKDO v časovým limitu dohrát nebo postavám dojdou životy, vyhrává ten, kdo má vyšší score.

Jinak některé monitory při zničení postavy prohazují, což je poměrně zajímavý herní prvek 🙂

Kromě běžných zón mohou dva hráči také procházet special stages, ale o těch v následující kapitole.

Casino night

4) Special/bonus stages (nebo jak se to nazývá)

V prvním díle se do bonusových map dalo dostat jen na konci každého levelu, kde poletoval obří prstýnek (pokud jste jich na konci měli víc jak pade). Nyní to funguje trošičku jinak. Pokud máte 50 prstýnků a dotknete se checkpointu, objeví se na ním hvězdičky, které vytvoří portál. A když do něj skočíte, jste ve Special Stage.

Bonusový stejdže fungují tentokrát tak, že běžíte dráhou a musíte posbírat určitý počet prstýnků (který se vždycky napíše na obrazovce), než dojedete k checkpointu. Pokud to nestihnete, smůla. Na dráze se také vyskytují bomby, které počet prstýnků snižují.

Pokud zvládnete proběhnout všechny části, dostanete Chaos Emerald.

Tyhle dráhy, které jsme jako malí caparti nazývali “tobogány”, lze hrát i na dva hráče. Tj. kdo má víc prstýnků, ten vyhrává.

Special Stage AKA “Tobogán”

5) Super Sonic

Ke special stages se pojí ještě jedna věc. Zatímco v prvním dílu byly chaos smaragdy k ničemu, v druhém – pokud je získáte úplně všechny – se můžete proměnit v Super Sonica. Super Sonic vypadá jako Sonic, akorát je zlatej a má jednu bodlinku delší. Super Sonic je rychlejší, silnější a prakticky nesmrtelnej.

Ale lze se na něj proměnit až po posbírání padesáti prstýnků. Navíc jak se zdá, tak být ve formě Super Sonica prstýnky pomalu čerpá (snižuje jejich počet po vteřinách), takže je nutné si je hlídat, pokud se nechcete proměnit zpátky v normálního nudného smrtelného modrého Sonica.

Blbé je, že při proměně hraje na pozadí taková otravná hudba, což člověka dost demotivuje, aby se na něj chtěl proměnit.

Super Sonic

6) Spin Dash

Do hry také přibyla nová věc, která se jmenuje Spin Dash a ta dost věcí ulehčuje. Škoda, že nebyla už v prvním díle (teda ona tam přibyla až později u Android verze). Jde o to, že postava se může skrčit a vystřelit ku předu ve formě koule (Sonic se umí kutálet, protože je to ježek koneckonců – Tails se umí kutálet, protože prostě proto. Tečka.)

A nyní už víme, co STH2 přinesl nového a co zůstalo při starém.

Nevím, jestli má cenu Sonica 2 nějak chválit. Ano, je to super hra. Ano, rád se k ní vracím a její hraní si vždycky užiji. Ano, hrál jsem ho tolikrát, že ho dovedu hrát poslepu.

Mystic Cave

Sonic 2 má bohužel jednu takovou slabinu, kterou do dnes vnímám jako překážku v tom, abych si tuto hru naplno užil. A tou je kolísající obtížnost. Většinu času hry je Sonic 2 jednoduchý tak, že byste ho mohli hrát se zavázanýma očima. Je tady ale pár momentů, kdy obtížnost naopak vystřelí prudce nahoru do naprostých výšin.

Tu je na ukázku nejotravnější část hry

Kupříkladu téměř na konci hry musíte přeskákat po plošinkách, které se rychle objevují a rychle mizí. To je jedna z nejotravnějších pasáží hry. Pak tu třeba je boss fight na konci jednoho levelu, kdy jste uzavření na malém prostoru a musíte se trefovat do očíčka na stropě, které na vás metá paprsky. Jediná možnost, jak se k němu dostat jsou plošinky, které lítají různě náhodně a nepředvídatelně a mají zespodu na sobě bodce, na které se musíte dávat pozor.

A to nemluvím o final bossovi, kde musíte porazit nejdříve robota, co vypadá jako Sonic a Robotnika ve stroji, co vypadá jako obří Robotnik. Podotýkám, že tyhle boss fighty jsou docela těžký a nemáte na ně ani 1 prstýnek. Pochopitelně to není zase tak hrozný když to člověk umí zpaměti a ví co a jak, ale jinak jo… je to těžký.

Oil Ocean – proč v této zóne hraje arabská hudba na pozadí?

Jo, a zůstaly také takové ty podivné věci v enginu jako je třeba špatné vyhodnocování kolizí, takže sem tam vás třeba zabije něco jen proto, že jste se skřípli mezi dvě plošinky apod. To už bude provázet prostě všechny 2D Sonic hry.

Každopádně je tu ještě dalších pár zajímavostí, které jsem chtěl zmínit.

Sonic 2 Alpha

Na netu se dá velice snadno dohledat i Sonic 2 Alpha, což je vlastně první prototyp STH2. Alpha verze je plna chyb, bugů, spoustu zón není vůbec dodělaných a končí “nikde” a Tails ještě nemá tak dobrou umělou inteligenci.

Tento prototyp je však plný i spoustu zajímavých věcí, třeba Wood Zone, Dust Hill, taky Genocide City a pár dalších zón, které tvůrci nakonec vůbec nepoužili, nebo je předělali na něco úplně jiného.

Hidden Palace Zone

Nejvýraznější je Hidden Palace, což je nedodělaná zóna, kterou tvůrci nakonec v plné hře nepoužili. O této zóně však kolovalo spoustu mýtů – např. že tahle zóna se v Sonic 2 ve skutečnosti nachází, ale je skrytá a dá se do ní dostat jen cheatem apod.

V roce 2013 vyšel Sonic 2 na Android. A světe div se, tvůrci se rozhodli starou legendu oživit a skutečně Hidden Palace dodělali. Takže verze pro Android tuhle “legendární” zónu obsahuje, avšak musíte objevit, jak se do ní dostat.

Wood Zone z Alpha verze, které se hry nakonec nedostalo

Sonic 2 HD

Je to už nějaká doba, co tým fanoušků Sonica začali dělat na hře Sonic 2 HD, což jak název napovídá je doslova – Sonic 2 v HD. Podle videí vypadá Sonic 2 HD velice dobře, lze také stáhnout alpha verzi, která obsahuje jen Emerald Hill Zone a Hill Top Zone.

Bohužel se zdá, že projekt trochu stojí. Nejdříve ztratili pár lidí z vývoje, pak zase, že sehnali jiný, takže cajk, ale pak se to zase zastavilo.

Pak ty samé lidi najala samotná Sega, aby pro ně vytvořili nějakou hru, takže vzniklo Sonic Mania.

Ale Sonic 2 HD pořád nějak stojí a nic se moc neděje. Za pozornost ale projekt určitě stojí. Každopádně jen doufám, že se to zase rozjede!

Trailer na Sonic 2 HD

Tak jo, to by bylo asi všechno. Fascinující kolik se toho dá napsat o tak staré hře, jejíž herní doba je tak 1 hodina celkem. Co dodal na závěr? Sonic The Hedgehog 2 je dalším dílem slavné herní série. Byl to rozhodně krok kupředu, který prohloubil tehdejší Sonicovu slávu a definoval jakým směrem se budou následující 2D hry ze světa Sonica ubírat. A to nejlepší teprve přijde až ve třetím díle…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *