Serious Sam (HD): The First Encounter [PC]

Datum vydání: 2001/2009

V roce 1993 vyšel Doom, který započal velkou oblíbenost FPSsek (tzv. „doomovek“), ale časem hráče všechny ty „tupé“ střílečky trochu omrzely a začal se objevovat trend „chytřejších her“ a do stříleček se implementovaly různé adventurní a RPG prvky. Občas byl hráč nucen použít mozek nebo projevit nějakou tu snahu. Tvůrci se také začali zaměřovat na příběh, tj. hodně cutscén, hodně žvanění a zkrátka, čas, kdy jde o to vystřílet hromadu monster, pominul.

Chorvatské studio Croteam se na to rozhodlo jít z opačného konce a vyrobili naprosto tupou střílečku, kde je hlavní hrdina hláškující drsňák vybaven hromadou zbraní a jeho úkolem je vystřílet arény přecpané desítkami, stovkami a možná i tisícovkami monster.

Od doby, co znám Serious Sama obecně nazývám všechny hry s velkými počty monster „serioussamovky“ a myslím, že nejsem sám.

Sam by mohl nejdříve působit jako taková kopie Duka Nukema – drsňák, co má rád zbraně a všechno komentuje – ovšem čím déle za něj hrajete, tím více zjišťujete, že je prostě svůj a není kopie ničeho. Tvůrcům se podařilo vytvořit skutečně unikátní charakter.

Štíři útočí!

Úkolem Sama je zničit zlého boha, který se jmenuje Mental. Ten chce ovládnout celý vesmír a prostě být ten největší padouch. V prvním díle se však s Mentalem neutkáme. Celá hra končí bojem s jeho generálem Ugh-Zan III.

Jinak Serious Sam měla být jedna hra, ale tvůrci ji nakonec rozpůlili na The First Encounter a The Second Encounter. K tomu se ale vrátím později.

Sam se tedy vydá strojem času do Egypta, aby našel Ugh-Zan III a zničil ho.

Jak tedy příběh napovídá, Serious Sam se odehrává v Egyptě, což je moje oblíbené prostředí. Tj. pyramidy, města, hrobky, pouště a tak dále. Ale přiznám se, že jsem ten Egypt z toho úplně necítil. Nikdy jsem neměl takový ten egyptský pocit, jaký jsem měl třeba u Power Slave nebo Hexen II: Portal of Praveus.

Ale stejně musím ocenit, že se tvůrci pro takhle opomíjené prostředí rozhodli.

Musíte tedy projít patnáct map (některé jsou tajné) z bodu A do bodu B, sem tam projít bodem C (najít tlačítko, co otevře dveře nebo najít nějaký předmět a někam ho dát), tedy pěkně „po doomovsku“ a u toho postřílet stovky STOVKY monster. A aby to bylo dost retro, budou se hledat také secrety.

Prvním bossem je tahle věc

Možná byste čekali, že když se jedná o Egypt, tak se vyskytne hodně egyptských monster jako mumie, štíři a tak dále. Ale ne, tvůrci se rozhodli, že SS nebude mít žádnou logiku a monstrem může být cokoliv – roboti, ufouni, chlápci bez hlavy, kterých jsou různé druhy odlišené barvou trička, harpie… Kostry, spoustu koster, které mají kopyta, takže stádo koster zní podobně jako stádo koní. Ohnivý golem, žabičky Blátotlačky z Alfa Centauri (ze kterého Alfa Centauri však hra nespecifikuje) a tak dále a tak dále. Tvůrci si řekli, že to bude vtipná hra s velkou mírou nadsázky.

Je tu několik monster, které bych rád vypíchnul. První z nich je Kamikadze Bomber. To je chlápek bez hlavy, který v každé ruce drží bombu a běží k Samovi co nejblíže, přičemž když se dostane až k němu, exploduje. Exploduje, i když se vám ho podaří zabít. Musíte ho tedy odstřelit co nejdříve, než doběhne k vám. Mimochodem, i když nemá hlavu, tak u toho křičí AAAAAHHHH, což je ale dobře, protože si ho díky tomu můžete včas všimnout.

Bohužel jich po vás vždycky půjde hned několik, spawnují se víceméně náhodně a na vyšší obtížnosti dávají až nesmyslně velký damage.

Za zmínku také stojí býci (oficiálně „Sirian Werebull“), kteří rychle utíkají k vám, aby do vás narazili. Když se jim podaří vás trknout, letíte několik metrů daleko. Opět je nejlepší se jich zbavit dřív, než se k vám přiblíží.

Poslední monstrum je velký zelený ufoun se čtyřma rukama (oficiálně „Common Aludran Reptiloid“), co vrhá zelené firebally. Utýct fireballům je skoro nemožné – budou vás následovat všude a jsou docela schopný se vyhýbat stěnám a sloupům. Tenhle potvorák se často objevuje velice daleko od vás – např. na střeše na vzdálené budově. A od tam vás může dobře odstřelovat. Naštěstí se jeho zelené firebally dají rozstřelit a sám zelený potvorák toho moc nevydrží.

Co se týče zbraní, tak je tu skoro všechno – pistolky, brokovnice, dvojhlavňová brokovnice, samopal, minigun, raketomet, plivátko granátů, paprskomet, kanón a tak dále.

Za zmínku také stojí technologická stránka. Chorvatský tým se rozhodl vyvinout úplně vlastní engine jménem Serious Engine 1. Ten je zaměřen hlavně na vykreslování velkých prostorů bez omezení výhledu do dálky, což je u této hry velice potřeba. Navíc dovede zvládat i obří modely postav jako je třeba final boss. Na svou dobu uměl hromadu různých efektů – zrcadlové odrazy, průhlednost, mlha a tak dále. Velice profesionální věc!

Armády monster útočí

První Serious Sam vyšel v roce 2001 a v roce 2009 vyšla HD verze, která frčí na Serious Engine 3. Veškeré textury byly předělané do HD, modely postav byly upravené co se týče polygonů a animací, takže jsou propracovanější. Kromě vzhledu ale žádná zásadní změna a je to prostě stále ta stejná hra. Stále stejný Serious Sam. No dobře, engine ještě umí dalších pár věcí, které nemají příliš velký vliv na princip hry samotné – třeba realisticky vypadající voda, lepší fyzika při ničení předmětů jako stromy či sochy, lepší a modernější světlování a stínování a tak dále.

Bohužel, The First Encounter obsahuje pár problémů, které chci na závěr vypíchnout. Blbé je, že jsem jako první hrál The Second Encounter, jelikož mi byl jakožto malému dítěti darován v dobách, kdy jsme ještě neměli internet. Taktéž jsem úplně neuměl anglicky, takže jsem nevěděl, že „second“ znamená druhý.

Kdybych tyhle hry hrál v opačném pořadí, asi by na mě udělaly jiný dojem, ale takhle… Takhle na mě působil The First Encouner ve všem horší oproti pokračování.

TFE má daleko horší design map. Většina z nich obsahuje jen zbytečně veliké prostory, které však působí značně prázdně a o ničem. Hlavně tedy ze začátku.

Jednotlivé mapy mají poměrně jednoduchou premisu – jde se stále kupředu dokud nenajdu nádvoří nebo halu, kam se teleportuje hromada monster v padesáti vlnách a nepustí mě to dál, dokud je všechny nevystřílím.

Mapy působí velice podobným dojmem (až na výjimky), jsou takové krátké a nic moc. Spoustu map také podkresluje celkem bezvýrazná hudba na pozadí, která se mění v závislosti na tom, jestli probíhá akce nebo ne. To by nebylo samo o sobě tak hrozné, ale druhý díl – The Second Encounter – má velké propracované mapy, které jsou velice osobité, výrazné a skvěle nadesignované, čili v porovnání s ním pak první díl působí mnohem slabším dojmem.

Final boss je skutečně velikej

Kromě toho druhý díl přinesl nové zbraně a nová monstra. Trochu bych to přirovnal k Doomovi. Všichni sice ví, že Doom je super a uznávaná hra, ale stejně všichni hrají Doom II, protože chtějí dvojhlavňovou brokovnici, co v prvním díle chybí, a monstra typu Mancubus, Revenant a Archville.

A právě proto, že TFE a TSE měla být jedna hra, působí TFE velice krátce a skoro „useknutě“, navíc final boss je hodně slabej, zvláště proto, že v takové akční hře se musí zdolávat jinou taktikou, než olovem.

Ještě bych TFE vyčetl jistou stereotypnost, což je problém i dalšího dílu. Bohužel je těch monster někdy přespříliš a všechny je vystřílet může být docela nudné. Hranice mezi tím, kdy je to zábavné, a když je to celkem vyčerpávající dřina je velice tenká. Od střední obtížnosti výš je to navíc nehratelně obtížné.

Osobně si myslím, že tvůrci nechtěli, aby to byla single player hra, ale prostě počítali s cooperativem, jelikož ve více lidech se armády monster zdolávají daleko lépe.

Serious Sam: The First Encounter sám o sobě není špatnou hrou – naopak, je tam vidět, že vývojářské studio Croteam je skutečně schopné. Celá hra je víceméně zábavná a hodnotil bych ji vysoko. Jenže v porovnání s pokračováním Serious Sam: The Second Encounter je trochu slabší. A zkrátka člověk ví, že tvůrci mají daleko větší potenciál, než jaký do Serious Sam: The First Encounter dali. Je to jako když vidíte hezký obraz a líbí se vám, ale zároveň víte, že malíř to dovede ještě daleko lépe.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *