Project Warlock [PC]

Rok vydání: 2018

Nemohl jsem si nevšimnout, že se tak nějak v poslední době roztrhl pytel s indie hrami. A také s indie hrami, co se snaží oživit retro styl – tj. sprity místo 3D polygonových modelů, pixelová grafika, oldschoolové herní mechanismy… Teoreticky to zní hezky a prakticky to možná i hezké je, ale mně tenhle typ her nějak moc netáhl a raději jsem dal přednost skutečným hrám z devadesátek, než moderním hrám, co jen vypadají jako hry z devadesátek…

Tedy až do tohoto pátku, kdy na GOG.com vyšla hra Project Warlock. A protože mě vizuálně docela zaujala, řekl jsem si, že ji zkusím. A tak jsem ji koupil a rozehrál. A než se pustím do popisu svých pocitů, rozepíšu se trochu o pozadí vývoje.

Začalo to jako projekt jednoho polského nadšence jménem Jakub Cisło, který byl fanouškem her jako Doom a Heretic a Hexen… A rozhodl se, že si vyrobí vlastní hru.

První, co vytvořil vypadalo jako takový klon Wolfeinsteina 3D, a pak vše, co měl vzal, hodil to na net a rozjel crowdfunding. A světě div se – skutečně vybral docela velkou částku, takže mohl najmout další lidi a vytvořit něco ještě většího, než si představoval. A výsledkem je právě Project Warlock.

Antarctica

Project Warlock je tedy “doomovka”, nebo spíše “wolfeinsteinovka”, která je sice postavená na Unity engine, přesto se tvůrci rozhodli zachovat 90° stěny, takže je tam stále trochu ten Wolfeinstein 3D feeling. Ale netřeba panikařit, protože i když jsou všechny stěny podle pravítka, rozhodně tu není pocit stísněnosti a klaustrofobie, jakou Wolfensteina 3D provázel… Většinu času si těch 90° ani nevšimnete.

Každopádně i když je to retro, jsou tu občas moderní grafické efekty, jako je blur motion, dynamické světla a tak dále. Plus na zdech zůstávají cákance krve a otisky po kulkách. Není divu, že HW požadavky nejsou úplně retroidní.

Ale dost o technologické stránce. Prostě je to retro až za roh a v nastavení si rovnou můžete zapnout i retro shader, který všechno ještě víc “zretruje”.

Pojďme se ale podívat spíše na obsah hry. V Project Warlock je úkolem projít pět epizod. První se odehrává ve středověku, druhá na Antarktidě, třetí v Egyptě, čtvrtá ve městě a pátá pak v pekle. Každá tato epizoda má několik menších úseků složených z několika map (obvykle dvě, tři, čtyři).

Peklo… prostě peklo 🙂

K dokončení hry prostě musíte všechny tyto mapy projít (je jich celkem 60), vystřílet tam nepřátelé vším, co je k dispozici, hledat klíče, odemykat dveře, aktivovat tlačítka/přepínače/páky… Na konci téměř každé mapy je pak stěna, co střílí firebally a tu musíte zničit (jmenuje se “Evil Seal”, neboli zlá pečeť nebo též zlý tuleň, záleží na překladu). V mapách jsou ještě tajné chodby – tzv. secrety. A na konci každé epizody pak musíme porazit nějakého toho bosse. Jak víc retro by to ještě mohlo být?

Mezi každým úsekem map se vrátíme zpátky do naší základny, tzv. “workshop”. V mapách se dají sbírat takové hvězdy a ve workshopu si za ně můžete nakupovat a upgradovat zbraně, kouzla a vylepšovat si různé atributy.

A… Ano, jak vidíte, Project Warlock má takové jakési RPG prvky, čili lze získávat zkušenosti a zvyšovat si úrovně. U postavy lze zvýšit sílu (strength) – ta se hodí u zbraní na blízko (tzv. meelee weapons), takže pak dáváte větší damage nožem nebo sekerou. Life zvyšuje maximální kapacitu HPéček, tedy zdraví. Spirit zvyšuje maximální kapacitu many a s capacity lze nosit více munice. Lze si také aktivovat různé schopnosti jako rychlejší běh, získávání více expů z nepřátel, rychlejší léčení a tak dále.

V Egyptě nemohou chybět ani taková monstra jako Štír, mumie, anubis, scarabeus apod.

Nakonec je ve workshopu ještě počítač, ve kterém si volíte mapu, do jaké vás vezme teleport poblíž. Jak snadné.

Když už jsem nakousl to kouzlení, tak… No, je to akční hra, čili nepřátelé se kosí zbraněmi jako je nůž, sekera, pistolka, brokovnice, raketomet, plamenomet, rotačák, mrazič… A kromě nich lze ještě pravým tlačítkem na myši kouzlit, přičemž kouzla se přehazují za pomocí stisku mezerníku plus kolečko na myši (v obou případech mluvím o defaultních klávesách, které si lze nastavit podle sebe).

Základní kouzlo je taková svítící koule, která se později bude často hodit, jelikož se skoro celá druhá polovina hry odehrává ve tmě. Tahle koule nečerpá manu, ale když s ní člověk svítí, nemůže zároveň používat zbraň (trochu jako v Doom 3). Pak tu máme další kouzla – můžeme lze mrazit, chrlit granáty atd. Každé kouzlo čerpá manu a kromě ní ještě něco jiného. A co? To netuším, ale často se mi stávalo, že mi kouzlo nešlo používat. Možná si říkáte, že jsem to ale líný a nedůkladný recenzent – já jsem na to však nedošel 🙂 Stejně jsem většinou jen zůstal u té svítící koule.

Městské mise jsou někdy až příliš tmavé

Dobře… jdeme dál. Popsal jsem pozadí hry, popsal jsem technickou stránku i obsahovou… A co já a mé pocity? Mé první pocity byly spíše negativní – Project Warlock je za začátku trochu příliš obtížný, takže jsem pořád umíral. Navíc hru nelze ukládat – ukládá se sama po mapách. Smrt je tedy potrestána ztrátou veškerého progressu a mapa se musí začít od znova. Voprus. Tohle snad ani není retro – i Wolfeinstein 3D šel libovolně ukládat!

Každopádně i přes první antipatie jsem se do hry postupně dostal, začala mě bavit a nakonec jsem se do ní ponořil tak, že jsem jí dohrál celou naráz. Vytuhnul jsem u PC jako WOWkař a ještě teď mě bolí zadek a oči a záda a uff…

Project Warlock je evidentně velice chytlavý a návykový, což byl možná i záměr tvůrců. Takové ty marketingové popisy jako “až 60 map, hromada zbraní a nepřátel” je celkem pravdivá. Největším kladem tedy je prostě a jednoduše to, že se kurevsky dobře hraje… většinou.

Záporem je podivně nevybalancovaná obtížnost na začátku, nemožnost libovolně ukládat, jak jsem zmínil výše a to, že je většina hry ve tmě, co jsem rovněž už zmínil. A teď to rozeberu podrobně. V druhé epizodě se nachází mapa v ledové jeskyni, kde je úplná tma. Ono to dává smysl. Je to jeskyně. A je ledová. Takže bude tmavá… Je to otrava, ale dalo se to přežít…

Jenže tmavý je i zbytek hry!! Proč?! Proč je Egypt tmavý (i v poušti), proč je celé město tmavé? Proč epická bitva na střeše mrakodrapu je ve tmě? Proč ani dát naplno světlost v nastavení nepomohlo? Tohle je fakt hrůza a děs…

Co mi také lezlo na nervy byly zvláštní priority zbraní. Už v Doomovi fungovala zásada, že když mi došla munice v plasmovce nebo BFG, přepne se to automaticky na rotačák nebo brokovnici. Prostě na něco použitelného. Tady se to vždycky přepnulo na nožík. Třeba i když jsem byl uprostřed velké akční vžravy obklopen hromadou robopavouků.

A poslední věc, co stojí za zmínku je jeden bug – kdy občas “propadnu” z mapy do nicoty (tj. do míst, kde nejsou žádné textury a nic). Pomohl jen restart mise. Nevím, jestli by stálo za to naspat tvůrcům, aby tohle opravili, ale whatever.

Co tedy dál? Nechám Project Warlock uležet a časem se k němu vrátím. Jsem překvapený tím, že je to daleko lepší střílečka, než jsem čekal. Je to taková malá droga. Škoda jen těch několika chyb, které však celkový požitek ze hry kazí – nejvíce tmavost, nemožnost ukládat a podivné priority zbraní. Viděl bych to zatím na takových sedm z deseti.

5 komentářů u „Project Warlock [PC]

  1. Teda, nechci rýpat, ale nechceš změnit font toho hodnocení? Já to totiž automaticky čtu jako 1 / 10.

  2. Pingback: Amid Evil [PC] | Hry, co jsem dohrál

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *