Portal [PC]

Datum vydání: 2007

Trh je plný všemožných různých her… Ale logické hry? Těch není mnoho a obvykle netvoří áčkové tituly na vrcholu prodejnosti, ale spíše takové ty okrajové věci pro užší skupinu hráčů.

Společnost Valve je:
1) známá jako tvůrce legendární série Half-life, Left 4 Dead, Counter-Strike, Dota 2 atd.
2) provozovatel herního online obchodu Steam
3) vlastněná člověkem jménem Gabe Naval, ze kterého se postupně stal internetový meme
.
.
4) ukázkou toho, jak i logická hra může být trhákem, když to s hrami opravdu umíte!

Portal je jednoduše založený na principu… portálů, co jiného? Máte zbraň, co umí dělat portály (tzv. Aperture Science Handheld Portal Device jinak známá jako „Portal Gun“). Levým knoflíkem na myši uděláte do zdi modrý portál, pravým zase oranžový portál. A pak vlezete do oranžového a vylezete z modrého. Nebo vlezete do modrého a vylezete z oranžového. Každý nový portál zruší ten předchozí. Jak jednoduché… Je to prostý nápad jako Tetris nebo Rubikova kostka. Prostý, a přece neskutečně mocný.

Portálová pistole!

Ok, ale začneme raději od začátku. Celá hra se odehrává ve firmě jménem Aperture Science Laboratories, která Portal Gun vyvinula a vy budete hrát za slečnu Chell, která má za úkol Portal Gun otestovat, takže musí projít hromadou různých testovacích místností, plnit tam různé zapeklité úkoly a překonávat překážky, přičemž rozkazy dostává od umělé inteligence jménem GLaDOS.

Jednoduché jak facka! Úkolem je tedy dostat se z každé místnosti. Ze začátku však Portal Gun mít nebudete a je potřeba se naučit nejdříve obejít bez něj. Když ho pak získáte, tak umí dělat jen modré portály. Ty oranžové budete mít ještě trochu později.

Prakticky to vypadá tak, že máme bílé stěny, na které můžete umístit portál. Pak černé, na které to nejde. Portály lze umisťovat i na strop nebo podlahu (ale pořád jen na ty bílé).

Úkolem je obvykle přijít na to, jak se dostat z místnosti.

Ze začátku je to snadné. Potřebujete dostat kostku z jedné místnosti do druhé a položit ji na plošinu, co otvírá dveře? Tak uděláte portály a pronesete ji (v Portal lze nosit předměty stejně jako v Half-Life 2, protože Portal Gun má zero-point gravity field). Potřebujete rozchodit výtah, který je napájen elektřinou a poblíž je věc, která plive energetické koule? Uděláte portál do místa, kam to ty koule plive a druhý tak, aby energetická koule vlítla do napájení výtahu. PUF a funguje to.

Postupně se to ale začne komplikovat, úkoly jsou stále obtížnější, je nutné začít používat mozek víc a víc. Tvůrci nás postupně čím dál víc budou trápit, ale…

Pořád je to zvládnutelné! Chci říct…

Obtížnost není úplně tak jednoduchá, že byste celou hrou prošli bez sebemenšího problému, to ne… Ale zase to není nijak přehnaně těžké, frustrující a otravné. Vždycky… opravdu vždycky nakonec na řešení dojdete. A pak máte radost, že jste to zvládli, protože to nebylo snadné, ale dalo se to!

Jinak se vrátím k příběhu, který první polovinu hry je vedlejší a nehraje téměř žádnou roli, ovšem v půlce se stane malý nečekaný zvrat – plot twist, chcete-li – a vše začne být trochu jinak. Nechci prozrazovat, co se stane, abych nepokazil zážitek těm, co to ještě nehráli, ale zároveň bych jen rád dodal, že je to dobře vymyšlené a dovede to zaujmout, dává to hře určitou šťávu, spád a vůbec…

Za pozitiva hry lze považovat i humor. Ano, na rozdíl od vážného Half-Life je Portal humorná hra. A funguje to skvěle – dokonce i navzdory tomu, že se příběh Portal odehrává ve stejném univerzu jako Half-Life.

Portál je zkrátka hrozně zábavná, vtipná, originální, minimalistická, jednoduchá a zároveň komplexní, téměř geniální hra, co vás naučí myslet trochu jinak o prostoru a fyzice. Vyčíst jí lze pouze určitou krátkost. Po dohrání se však odemknou i bonusové místnosti, kde je obtížnost o chlup vyšší, ale i ty se dají zvládnout. Je to jedna z těch her, které bych klidně doporučil i své babičce. Je to fakt perfektní věc!

1 komentář u „Portal [PC]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *