Polda 5 (2005) [PC]

Rok vydání: 2005

Polda 5 je nejslabší díl celé poldovské série. Tedy alespoň někteří hráči takový názor zastávají. A já k nim patřím. Myslím si, že je Polda 5 opravdu nejméně povedený. Čili nezbývá mi, než ho v této recenzi pořádně zroastovat a vysvětlit, proč je tak hroznej.

Ale ne – nechci psát hejtovací článek. Když jsem si ho nainstaloval, abych si ho pro potřeby tohoto textu znovu připomenul, rozhodl jsem se zapomenout vše, co o něm vím a přistupovat k němu zcela férově – tedy aniž bych se předem rozhodl, že je to propadák.

Zápletka pátého Poldy je tentokrát jednoduchá – Pankrác obdrží balíček, ve kterém je dopis, co mu říká, že se musí dostavit na určité GPS souřadnice a k tomu GPSka. Pankrác nemá co na práci, tak se na místo dostaví. Ukáže se, že ho vybrala organizace jménem PRČA (Policejní Rekonstrukce Časových Abnormalit), aby pracoval jako tajný agent, co cestuje časem a napravuje chyby, ke kterým v minulosti došlo. Např. trojskou válku vyhrají Trojané, takže se musíte do časů trojské války vydat a Tróju vypálit. Nebo první světovou válku vyhrálo Německo, takže je nutné se vydat časem do první světové a Němce … taky vypálit. A nakonec je tu ještě abnormalita v Egyptě – Faraón umře a nesjednotí Horní a Dolní Egypt, takže i tam se Pankrác musí vydat a dát to do pořádku.

Pankrác a pták ohnivák v Tróji

Příběh Poldy 5 je však v některých ohledech… zvláštní. Za prvé si hned v intru můžeme všimnout, že Pankrác zase bydlí v Lupanech jako v prvním díle. A v některých svých monolozích poměrně explicitně naznačí, že je „malý český polda“ a dokonce, že „pracuje na strážnici“. Takže on je zase regulérní policajt, co dělá v Lupanech strážníka pořádku? To, že byl „odejit“ ve třetím díle a dělal soukromého detektiva v Praze, nebo že žil ve městě Marsias v druhém nebo celá jeho práce pro CIA a pak cestování časem se nestalo?

Inu, nad tím vším bychom mohli mávnout rukou, kdyby se v tom tvůrci nepitvali, ale oni bohužel budou. A v průběhu hry zjistíme, že se to doopravdy všechno stalo a pátý díl navazuje na všechny předchozí Poldy. Dozvíme se, že Mucovou unesli mimozemšťané a proto se nadále v příběhu nevyskytuje. Že první manželka od Pankráce utekla (ačkoliv na konci druhého dílu naopak Pankrác explicitně prohlásil, že od ní odchází, aby si vzal Klaudii – s Klaudii se stalo vlastně co?).

No nic – univerzum série Polda můžeme nechat být. Prostě to nedává žádný smysl. Mimochodem – během hry je Pankrácovi také několikrát naznačeno, že je nepříliš úspěšný policajt, což mi přišlo vtipný v prvním i druhém díle, ale v pátém je to prostě no… už trochu divné vzhledem k tomu, že úspěšně vyřešil všechny případy.

Často se vyskytne nějaký ten grafický bug

A pokud jde konkrétně o příběh Poldy 5 – tedy jako jen o příběh této hry bez nějakého většího kontextu celé série – tak ten prakticky neexistuje, kromě zápletky, co jsem popsal na začátku. Je tu však pár věcí, které jsou prapodivné pokud ne vyloženě nesmyslné. První je, že Pankrác v jednu chvíli narazí na počítač, který funguje jako hlavní mozek základny. A tenhle počítač dojde k závěru, že časovou anomálii s Trójou způsobil Pankrác. Pankrác je totiž jediný, kdo kdy cestoval časem a proto se nejspíše vrátil do trojské války a varoval Trojany, že trojský kůň je lest. Pankrác to popře, že je to blbost a z počítače vymaže cokoliv, co by ho mohlo spojovat s cestování časem, aby se obvinění zbavil.

Jenže – to vede k otázce… Pokud to nebyl Pankrác, tak kdo? Později se navíc stane, že se uklízecí robot na základně PRČA nakazí virem a začne zabíjet – kde se tenhle virus vzal? Stojí za tím vším někdo? Bohužel, Polda 5 žádné vysvětlení neposkytuje. A celá hra končí tak, že se Pankrác stane faraónem.

Já vím já vím, hodně spoilerů, ale u tak prapodivného příběhu je to vlastně fuk.

Raději ale změním téma. Tentokrát bych se rád věnoval humoru, který je… no, je zpátky. Čtvrtý díl od humoru trochu upustil a snažil se být vážnější hrou, ovšem ten pátý nad tímhle pokusem mává rukou a vrací se zpátky k vtipnosti.

Berlín během první světové

Hned na začátku hry Pankrác vydlabe díru do dřevěné desky a pokud jí prozkoumáte, Pankrác podotkne: „Díra… díry jsou fajn. Kvůli některým stojí za to žít…“ – ehem… No, už od začátku je jasné kudy se humor v tomhle díle bude vydávat. A ano, je tu spoustu sexuálního sprostého humoru.

K tomu mám tři věci:

1) K sérii Polda se tohle moc nehodí. Kdyby se tvůrci tímhle směrem vydali úplně od začátku (v prvním díle pár sprostých vtipů bylo, ale ne moc), tak bychom věděli, že Polda je prostě sprostá hra. Ale ne, nebylo tomu tak, takže proč s tím přicházet až teď?

2) Ne každý má rád sprostý humor. Dílo se sprostými vtipy prostě určitou skupinu lidí odradí.

A 3) ne každý sprostý vtip se automaticky stává dobrý vtip. Ne každá sexuální narážka je povedená.

Osobně bych hodnotil humor pozitivně tak na půl. Zhruba polovina vtipů mě pobavila, druhý polovina byla spíše… no… prostě hrozně šroubované vtípky, které mě donutily se spíše jen pousmát a koulet očima. Cringe.

Na základně v budoucnosti

Jako adventura se to hraje docela dobře, protože předmětů není příliš a aktivních míst tak akorát. Většinou jsem se docela bavil a přišlo mi to ok. Je tu však pár adventurních řešení, která jsou tak trochu nesmyslná. Kupříkladu mám kelímek a potřebuji do něj udělat otvor. Naštěstí poblíž je socha, která má bodec a tak o něj do kelímku udělám díru. Jenže v inventáři mám nůž (??)

Nebo musím rozseknout dýni, a vyrobit z půlky dýně nádobu na vodu. Ovšem hned vedle dýně leží miska, takže what is the point?

V Tróji

Pochopitelně když vezmeme libovolnou adventuru a budeme se v ní rýpat, objevíme spoustu nelogičností a věcí, které by reálně šly řešit lépe, ale… Přesto tady to sem tam vyloženě bije do očí. Prostě vidíme, že řešení je nelogické. A že by stačilo opravdu jen málo k tomu, aby bylo lepší.

Za zmínku také stojí grafika, která se celé řadě lidí nelíbí, mně osobně však docela jo. Je to takové pseudokreslné 3D. Některé animace jsou docela hezké, jiné trochu méně. Horší je, že po technické stránce není moc Polda 5 optimalizovaný, protože jsem s ním měl problémy už v době jeho vydání. Nezobrazovaly se mi postavy nebo se to nechtělo spustit. A dnes na Windows 10 to často padá. A často se vyskytují grafické bugy, deformovaná obrazovka a tak dále.

Egypt patří k těm zajímavějším místům

Můj konečný verdikt? Polda 5 není špatnou hrou. Dobové recenze jej hodnotily obvykle kolem 5/10 až 7/10. Myslím, že pověst hrozně špatné hry vznikla postupně trochu později, když se hráči začali dívat na sérii Polda s trochu větší perspektivy a začaly pátý díl malinko démonizovat a dělat ho ještě horším, než skutečně je. Pochopitelně má několik objektivních slabých stránek – slabý příběh s ještě slabším koncem. Příliš výrazně nesmyslné řešení některých adventůrních problémů. Humor, co některým lidem nemusí sednout, protože je křečovitý a šroubovaný. A ještě odfláknutou optimalizaci.

Je poznat, že v roce 2005 měla společnost Zima Software nějaké ty finanční potíže, jelikož utopila hodně peněz ve vývoji střílečky Bloodline, která byla nakonec komerčně neúspěšná. A Polda 5 vypadá trochu jako: „Rychle splácáme něco, co nám vydělá prachy a pomůže nám se vyhrabat z dluhů.“ Bůh ví, jak by Polda 5 vypadal, kdyby se vývoj tolik neuspěchal a věnovala se mu zasloužená péče. Kdo ví…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *