Polda 3 (2000) [PC, Android]

Rok vydání: 2000

Stejně jako v druhý díl nijak nenavazuje na první díl… Tak ten třetí taky ne. A to ani na ten první, ani na ten druhý. Zatímco první se odehrával v české vesničce Lupany, druhý pak ve fiktivním městě Marsias, třetí je tentokrát zasažen do Prahy – aspoň ze začátku.

Polda Pankrác tentokrát pracuje jako soukromý detektiv, neboť ho policie vyhodili (a jak už bývá zvykem, tak nám nikdo nevysvětlí proč). Z některých rozhovorů je každopádně patrné, že ho bývalí kolegové nemají rádi.

Děj začíná jednoduše: Pankráce si najme jedna žena na to, aby našel jejího ex manžela, který pracuje jako kuchař. Zdědila totiž jmění po tetě a potřebuje, aby se u dědického řízení vyskytl i on. Jednoduché. Ovšem během pátrání se ukáže, že tenhle kuchař vařil pro slavného hokejisty Jaromíra Jágra (ve hře se jmenuje Jégr) a ten záhadně zmizel. Děj se však zamotá natolik, že se Pankrác u toho ještě stihne přidat k CIA a pátrat po teroristech. Jak se ukáže, vše je nějak propojené…

Zkouška teleportu na Sibiři

Díky příběhu tentokrát procestujeme půl světa – z Prahy se musíte vydat do New Yorku, tam pak na ostrov Ulithi. Navštívíme také Bolívii – město La Cucaracha (mimochodem, tady se postavy oslovují často „Hombré“, což… poukazuje na fakt, že tvůrci hry nevěděli dvě věci – za prvé, že „h“ se ve španělštině nevyslovuje a za druhé, že čárka nad é není prodloužení jako v češtině, ale funguje jako důraz. Čili je to „ombrE“, na druhou stranu při správné výslovnosti by nejspíše český hráč netušil, co to znamená). Ještě nesmím zapomenout na Irák a Sibiř. Díky tomu cestování působí Polda 3 jako poměrně dlouhá hra. Jo a po celém světě se mluví naštěstí česky 🙂

Mimochodem, vzpomínáte si, jak měl Pankrác v Polda 2 manželku? Tak ta už tady není. A vysvětlení? Žádné! A Klaudie? Taky zmizla! Takže jak říkám, návaznost na předchozí hry není prostě žádná. Skoro jako by se každý díl Poldy odehrával ve vlastním vesmíru.

Hokejové hřiště v Iráku…

Přejdu však k tomu, jak se Polda 3 hraje jakožto adventura. A přiznávám se, že je dle mého názoru tentokrát poměrně odfláknuté. Lokace jsou mnohdy dost „mrtvé“ a je minimum toho, co v nich lze provádět. Hned v té první – v kanceláři Pankráce – jsou tři aktivní místa. Skříň, trezor a dveře, kterými se odchází. Pokud máte rádi objevování prostředí, kde vše můžete prozkoumat a prohledat, tak budete zklamaní. Obvykle toho moc udělat nejde.

A odfláknuté jsou také některé dialogy. Podle Pankráce je všechno pěkné/krásné. Viz následující screeny:

Hra spíše stojí na dialozích, kdy je všude spoustu postav a hodně rozhovorů. Některé jsou docela zábavné, jiné trochu méně. Je tu stále humor, akorát mi připadá o chlup horší, než v druhém díle. Zatímco Polda 2 si tak nějak držel kvalitu humoru po celou dobu hraní, Polda 3 už někdy obsahuje frky ze slabšího soudku. Některé vtipy jsou takové trochu křečovité a nic moc. Ale neříkám, že jsem se většinou nebavil.

Bobr José v Bolívii je jedna z těch zajímavých postav

Za slabší považuji i grafiku. Zatímco hezká cartoonová grafika v druhém dílu podtrhávala vtipnou atmosféru, třetí díl obsahuje dva různé styly. Lokace jsou v jednom stylu a postavy ve stylu jiném, díky čemuž postavy ve výsledku vypadají, jakoby je někdo vystřihl odjinud a vlepil do hry.

Jinak do hry byly zakomponovány i tzv. minihry. Pojďme si je rozebrat:

Americký voči

Tato hra je jednoduchá – dva hráči cvrnkají mince na terče nakreslené na zemi a čím mince dopadne blíže středu, tím více bodů ten druhý získává (podobně jako šipky). Oba hráči se střídají a mají několik tahů. Kdo má v součtu víc, vyhrává. Ve hře to pak funguje tak, že nejdříve musíte zastavit pěst, která ukazuje jak silně mince bude cvrknutá (a když moc, tak poletí úplně mimo terče někam do pryč). A nakonec úhel v jakým poletí.

Je úplně jedno, jak moc se budete snažit. AI protihráč bude vždycky lepší. Ještě štěstí, že jde minihra přeskočit (v PC verzi cheatem, v Android verzi to nabídne po několika neúspěšných pokusech přeskočení samo).

Střelnice

Úkolem je střílet na různé objevující se panáky a terče. Mezi nimi jsou však i „nevinní“, např. děti. Špatný terč znamená -100 bodů. Každopádně i tato minihra je vééélice obtížná. A myslím, že se mi nikdy jí nepodařilo úspěšně zdolat.

Prší

Karetní hru „Prší“ jsem hrával jako malý, ale říkali jsme tomu „Sedma“. Na začátku je karta + balíček karet otočený dolů a oba hráči začínají s nějakým počtem karet (čtyři tuším). A jejich úkolem je karet se zbavit. A buď mohou pokládat stejný druh (tj. na stole leží třeba srdcová karta, takže hráč, který je na řadě, může položit jakoukoliv srdcovou kartu, kterou má. Druhy karet jsou srdce, koule, listy, bukvice…). Nebo může položit stejné číslo (tj. leží třeba srdcová desítka, takže lze položit desítky listy). Jednou kartou se mění na libovolný druh (teď nevím která z hlavy).

Pokud nemá hráč žádnou kartu, kterou může položit, musí si vzít z balíčku další (tzv. si líznout).

Jedna karta (sedmička) způsobí, že si hráč musí vzít dvě. Pokud ale má protihráč sedmičku taky, tak může útok vyrušit a protihráč si musí vzít čtyři. A pokud ten má další sedmičku, může to zase vyrušit, a pak si ten druhý bere šest. A tak to jde dál a dál… Většinou se to ale nestává, že by se sešlo tolik sedmiček naráz 🙂

Když někdo položí eso, zastaví protihráče na jednu hru.

Když někomu dojdou karty, vyhrává. V Poldovi 3 jsou v rohu peníze a při prohře nějaký ztratíme a při výhře obdržíme. A protože je to svlíkací Prší, tak ten, komu peníze dojdou se musí vyslíknout. Každopádně se mi často stává, že vyhraju, pak prohraju, pak vyhraju a jsem takto zacyklený na věky a po třech hodinách hry to vzdávám. Mimochodem, tahle minihra je důvodem, proč Polda 3 byl smazán z Apple Store 😀 Vyslíkání je moc přes čáru.

Ponorka

Tahle minihra je rozhodně zajímavá a originální. Úkolem je plout s ponorkou a ničit ostatní lodě. Je to skoro jako nějaká retro hra typu Raptor nebo Demonstar. Blbé je, že je to hrozně těžký (žádný health bar neexistuje – jakýkoliv damage se rovná instant kill). To tvůrci mohli trochu vybalancovat tak, aby se to dalo hrát. A co je ještě horší – na Android verzi je ovládaní za pomocí „naklánění“ mobilem/tabletem/jiným zařízením, což je otrava na entou.

Verdikt: Trojka působí celkově jako trochu horší dvojka. Humor, grafika, hádanky, scénář, dialogy, příběh… vše působí o chlup hůř. Dokonce Pankrác je zase o chlup víc kokot zhruba jako v prvním díle. Nicméně pořád je to to dostatečně zábavná věc, takže koho bavila dvojka, bude ho pravděpodobně bavit i trojka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *