HeXen II [PC]

Hexen: Beyond Heretic se dočkal pokračování, které je postavené tentokrát na Quake engine, takže technologicky to nemá s prvním dílem už nic společného… Ovšem… Systém hubů, pseudo-open-world, adventuření… to vše zůstalo zachováno tak, jak to máme rádi (nebo aspoň jak to mám rád já). Ovšem tentokrát už nejsou tématicky oddělené jednotlivé mapy, ale spíše celé huby.

To znamená, že třeba je tu hub, kde se všechny mapy odehrávají v Egyptě. Takže není to jak v původním HeXen, že tu je nějaký hub, co má jednu mapu v podzemí, druhou v jeskyni, třetí v ledové jeskyni, čtvrtý v hradu… Ne, všechny mapy v rámci jednoho hubu mají stejné prostředí.

Abych byl konkrétnější, hubů je tu celkem pět (tak jako v původní hře) a jsou to tyto: 1) Blackmarsh – ten se odehrává normálně ve středověku – hrady, města, kaple a tak dále. 2) Mazaera – vypadá jako mayské město. 3) Thysis je Egypt, čili pyramidy, pouště, chrámy… 4) Septimus – se odehrává v antickém Řecku, takže můžeme očekávat různá kolosea et cetera. 5) Return to Blackmarsh – se vracíme na první kontinent.

Úkolem je tedy projít všech pět hubů a porazit čtyři jezdce apokalypsy (Famine [hlad], Death [smrt], Pestilence [mor], War [válka]). Každý z nich představuje bosse na konci hubu, se kterým je nutné svést souboj. Na konci hry pak čeká poslední hadí jezdec Eidolon (jak víme že předchozích dílů, hadí jezdci jsou D’Sparil, Korax a Eidolon), první dva jsme porazili už v Hereticovi a Hexenovi.

Máyský chrám

Začátek Hexena je podobný jako v prvním díle – vybíráme si – tentokrát ne ze tří, ale ze čtyř – hrdinů. Paladin, Crusader, Necromancer a Assassin. Bohužel, stejně jako v prvním díle, i tu všichni mají jen 4 zbraně, což je celkem fail, jelikož u prvního dílu se to dalo obhájit nedostatkem paměti tehdejších nosičů a já nevím čím vším. Ale jak to obhájit tu? To považuji za jednu z největších slabin HeXena II, jelikož používat jen čtyři zbraně je poměrně stereotypní. Navíc je díky tomu celá hra nevyvážená, jelikož všichni mají k dispozici stejné množství many rozházené po mapách, ale každý z nich potřebuje množství značně jiné. Zkrátka, některé zbraně mají větší spotřebu a střílí rychleji…

A stejně jako v prvním díle platí, že některé zbraně nejsou úplně vhodné a použitelné do všech situací a normálně by člověk použil zbraň jinou, ale tady moc velký výběr díky těm čtyřem není.

No popojdeme! Po výběru postavy začneme prvním hubem. Herní styl je podobný prvnímu dílu. Zabíjím monstra, prohledávám prostředí… zjišťuji, že je tu k dispozici daleko víc věcí, co se dají zničit a/nebo rozbít. Hledám klíče od zamčených dveří. A řeším adventurní puzzles, jako třeba, že najdu dvě lebky, ty položím někde na dva podstavce, což mi otevře nějaké dveře… nebo najdu kus skla a u obří brusky z něj vyrobím čočku, díky které můžu vidět teleport, co byl před tím skrytý. V Mayském městě musím najít element vody, ohně, vzduchu a země… A tak dále a tak dále.

Porazil jsem bosse! Hurá! Pryč s morem!

Puzzles jsou trochu přímočařejší, než u prvního dílu, ačkoliv s prvním dílem sdílí určité podivnosti v řešení některých věcí. Víceméně velkou část hry zabere zjišťování co a jak kde udělat. Když to hraju dnes s tím, že to vím, už dovedu proběhnout Hexena II docela dost rychle.

Každopádně si myslím, že lidi, co puzzle nemají rádi, Hexena klidně hrát můžou, protože tu nejsou žádné šílené složitosti… jen něco najdi, někam to dones a ono ti to někde něco otevře. V pozdějších částech hry se dokonce objeví něco jako záběr na tu věc, která se někde děje.. Tj. stisknu tlačítko, kamera se přepne a ukáže mi dveře, které se otvírají, abych nemusel složitě hledat, co se kde stalo. (Blbý je, že během této cutscény se to nepauzne, takže pokud mě během ní ubližuje nějaký enemák, nemám se jak bránit. A klidě se může stát, že po skončení cutcény umřu :D)

A zároveň to uspokojí všechny, co nemají rádi jen tupé lineární akce, jelikož je sem tam nutné něco někde najít, vyřešit nějaký ten úkol a tak dále.

Za nejhorší věc lze považovat jeden puzzle v Egyptě, kdy musím objevit kombinaci jak přejít po deskách na zemi, což je hrozně otravný quest.

Z Řeckého hubu

Jako za starých časů je tu inventář, kde můžeme nosit léčivé lektvary, urnu, co obnovuje zdraví na sto procent, disky na odražení nepřátel a jejich střel. A mnoho dalších věcí. Některé jsou z prvního dílů, jiné jsou úplně nové, jiné trochu pozměněné. Puzzle itemy už nejsou s artefakty v jedné kupě, ale mají svůj vlastní inventář, kde jsou úplně bokem. A ještě jsou tu artefakty, které se spouští sami ve vhodných chvílích, třeba prstýnek, se kterým lze dýchat pod vodou.

Za zmínku stojí také jedna novinka – a to jsou RPG prvky. Ano, přibylo tu levelování postav, získávání zkušeností, každá postava má taky nějakou schopnost (třeba assassin se stane neviditelný ve stínu atd.), ačkoliv to na Hexena nemá moc vliv a většinu času si to ani neuvědomíte, protože každý hub obsahuje dost odlišná monstra, nemáte ani moc jak měřit, že jste „silnější“… Vlastně mi přijde, že je to tam jen „aby se neřeklo“ a nikoho to neurazilo.

Největší vliv to má zřejmě na zdraví, jelikož maximální počet HP na začátku je 75 a později můžeme mít třeba 120… Jinak se ještě zvyšují atributy jako je síla, moudrost, inteligence… Co to přesně dělá? Na to suprově odpovídá wiki:

Portal of Praevus

K HeXen II také vyšel datadisk Portal of Praevus a rovnou říkám, že je prostě perfektní! Tehdy totiž přišla éra datadisků, které neobsahovaly jen nové mapy, ale také nová monstra, nové zbraně, nové předměty a mnoho dalších nových věcí.

A jedna z nových věcí, je patrná hned při startu – nová postava. A tou je žena, která je démon. Je to vlastně dcera Eidolona – jednoho z hadích jezdců. A je to taková antihrdinka.

K tomu je potřeba nejdříve vysvětlit příběh… Po tom, co hrdinové porazili Eidolona – posledního hadího jezdce – objevil se nový hadí jezdec… učeň, který se inspiroval předchozími – Praevus. Tak to v životě prostě chodí – vždycky se musí objevit další pitomec. Takže hrdiny čeká další práce, musí Praevuse porazit. Ovšem naše démonka nechce Praveuse porazit, ale zotročit si ho.

Datadisk tentokrát nabízí dva nové huby. Jeden se odehrává opět v Blackmarsh a druhý tentokrát v Tibetu a jmenuje se Tulku. No jo, Tibet tu ještě nebyl a musím uznat, že vypadá úžasně!

Průběh hrou je tentokrát daleko lineárnější a dokonce se tu na 90% nevrátíme do předchozích map. Tj. projdu první mapu, splním tam nějaký úkoly, najdu nějaký klíč, seberu nějaký předmět, a pak se pokračuje do dalšího. Tam opět třeba najdu nějaký předmět, který si otevřu nějakou cestu dál a tak dále.

Pro milovníky HeXenovského chaosu to může znít jako špatná zpráva, ale ve skutečnosti je to velice zábavné, průběh hrou má prostě flow, člověk zakysne minimálně a hezky se to dá projít od začátku do konce bez většího problému.

Prakticky se mi líbí všechno. Design map mi připadá o kapku lepší, než o původního HeXena II, noví nepřátelé jsou celkem zajímavý, postava démonky se hraje příjemně a prakticky není co vytknout.

Vlastně jo, je… Boj s finálním bossem je trochu zbytečně tuhý. Je k dispozici hodně předmětů, many a lze také utéct z arény do chodby, kde si mohu doplnit zdraví, munici, uložit pozici… Jenže… toho zdraví je strašně málo a Praveus dává hrozně velký damage. Osobně bych manu trochu zredukoval a nahradil ji větším množstvím lahviček.

Jinak tvůrci zřejmě mají i smysl pro humor, jelikož je tu v jedné vesničce krb. Když jsem ho míjel, všiml jsem si, že je tam cedulka, na které je něco napsané. Tak jsem přišel blíž a zkusil, jestli oheň dává damage. Nedával, takže jsem šel až k cedulce a na ní bylo „Why are you standing in the fire?“

A tak jsme u konce. Tohle je HeXen II. Zábavná, atmosférická záležitost. Skvělé pokračování. Srdcovka. Jedinou chybou je snad jen to, že jsme se dalších pokračování nedočkali…

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , a jeho autorem je administrator. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *