Heretic [PC]

Jsou hry, které jsou tak dlouho součástí mého života, že prakticky se mi o nich nepíše příliš snadno a jedna z nich je i Heretic. Takže začnu prostě suše:

Heretic je doom klon odehrávající se ve fantasy středověku a ten vyrobila společnost Raven Software, když si koupila licenci na použití Doom enginu. Čili je to vůbec první doom klon, co vznikl.

Mimochodem, tvůrci k tomu vymysleli i příběh a rovnou i celý vlastní fantasy svět, ve kterém se odehrává i pozdější Hexen. Hrajeme tu za elfa jménem Corvus a bojujeme proti zlému „Serpent Riderovi“ co si nechává říkat D’Sparil.

Stejně jako k Doomu, i k Hereticovi se pravidelně vracím a stále v něm nacházím něco nového. Když jsem ho hrál třeba posledně, došlo mi, že jednotlivé mapy v Hereticovi jsou dělané z daleko profesionálnějším přístupem, než u Doomu. Doom je takový experiment ve smyslu „zkoušíme, co ten engine umí“, zatímco k Hereticovi se už přistupovalo více zodpovědně a více se na to nahlíželo jako na určitý produkt.

Tak přesně tohle je první věc, kterou uvidíme, jak začneme hrát

Výhoda je, že v Heretocovi je méně různých extrémů a podivností, a vše je takové více plynulé. Jenže má to i své nevýhody – level design působí více suše, uniformně a stejnorodě.

Největší kritikou na adresu Heretica často bývá to, že je to vlastně jen Doom v jiném kabátě. Dokonce je tu stejný počet epizod, stejný počet map, stejný počet zbraní a možná i monster (to jsem ale nepočítal).

Zbraně jsou navíc značně podobné. Tyč, kterou mlátím nepřátelé vlastně funguje stejně jako pěsti v Doomu, elektrické rukavice jsou vlastně motorovka, žlutý kamínek je pistolka, kuše je brokovnice, Dragon Claw funguje jako rotační kulomet, Phoenix Rode zase připomíná raketomet a Hellstaff je taková plasmovka.

Lávová jeskyně

Pravda je ale podle mě taková, že lidé obvykle vidí jen to, co chtějí vidět. Kuše ve skutečnosti není jako brokovnice, jelikož brokovnice fungovala jako tzv. „hitscanner“, zatímco kuše vystřeli něco spíše na bázi fireballu, který pomalu letí k nepříteli.

Neexistuje tu žádný ekvivalent BFG (Firemace se tomu vůbec nepodobná), což je teda možná spíše škoda. No a zbytek? Jasně, je tu něco, co střílí paprsky, pak něco, co střílí výbušniny, ale… Ono toho moc vymyslet nejde a tohle je prostě první, co kohokoliv napadne.

Pozdější Hexen třeba už tolik podobné zbraně Doomovi neměl. Žádná pseudoplasmovka, ani pseudoraketomet. Jenže tam je to zase vykoupené tím, že Hexenovské zbraně jsou takové „rádoby originální“ a trochu těžkopádněji použitelné. Vemte si třeba „mrazící kouzlo“ z Hexena. Tím se téměř cokoliv zdolává trochu pracně a výsledkem je hromada překážejících ledových sloupů. Obyčejná hůlka, co střílí jako plasmovka by dávala smysl víc, že?

Zpět k Heretciovi. Je tu třeba předmět, který se jmenuje Tome of Power čili kniha síly a ta dává zbraním alternativní režim střelby, takže se pak zbraně chovají jinak a je to skoro jako mít dvojnásobně větší počet zbraní. To je věc v Doomu naprosto nevídaná!

Heretic také přinesl novinku v podobně inventáře. Předměty teda nezačnou fungovat ihned jako v Doomovi. Tedy že po sebrání dočasné nezranitelnosti nejsem dočasně nezranitelný, ale uloží se do inventáře, kde si můžu nezranitelnost později aktivovat kdykoliv se mi bude hodit.

A ještě screen z poslední mapy

Technicky řešeno je to vůbec první FPS, která něco takového přinesla.

Co se týče monster, se kterými bude Corvus bojovat, u těch Heretic trochu pokulhává. Monstra totiž postrádají originalitu. Jasně, je tu nějaký gargoyl, nějaký golem, nějaký temný rytíř, nějaký kouzelník, ale celkově nic moc. Tvůrci měli více zapojit hlavy a vyzkoušet něco opravdu zajímavého – něco, co se třeba umí teleportovat nebo něco, co umí vyvolávat či oživovat ostatní monstra a tak podobně.

Navíc spoustu monster je jen jiný typ nějakého jiného monstra. Golem, Nitro Golem, což je vlastně pořád golem, jen umí střílet firebally a ještě Ghost Golem, což je vlastně Golem, co umí střílet firebally a je to duch, takže kouzelné útoky prochází skrz. Díky tomu Heretic trochu postrádá variabilitu.

Vrátím se ale zase k mapám a jejich designu, které už jsem řešil. I přes svou uniformitu jsou povedené a zábavné, ačkoliv si mnohdy velice podobné. Mapy jsou rozdělené do tří epizod stejně jako Doom jedna – to už jsem zmínil – ale nezmínil jsem, že každá epizoda je tématicky trochu jiná. Zatímco první se odehrává ve městě, druhá v sopce (tu považuju osobně za nejlepší) a poslední ve městě, které je schované pod vodou.

K Hereticovi později také vyšel datadisk s názvem Shadow of The Serpent Riders a ten přinesl další dvě epizody. Ty nejsou vyloženě špatné, ale ani vyloženě žádná bomba. Jen recyklují to, co měl v sobě originální Heretic. Je sice ok mít více, než méně, přesto si s tím tvůrci mohli dát více práce, vyrobit nové textury, zasadit Heretica do nového prostředí (třeba do Egypta nebo něco) a k tomu vytvořit další hudební tracky (teda ne, že by původní hudba byla nějak špatná, naopak).

To, že datadisky neobsahují žádná nová monstra nebo zbraně bych tvůrcům nevyčítal, to bylo v té době vlastně normální. Éra datadisků, které přinášejí mnoho novinek přišla trochu později (škoda, že už pominula a dnes existují spíše DLCéčka).

Na závěr nejpodstatnější poznámka – ačkoliv je to Doom klon, hraje se výrazně jinak, než Doom. Ten „feeling“ z průběhu hry je nesrovnatelně jinej. Celkově je Heretic spíše pomalejší akce, zaměřená více na atmosféru a prozkoumávání prostředí, než na masakrování hord nepřátel (ačkoliv jsou tu akčnější místa). Pravda je taková, že Doom je Doom a Heretic je Heretic. A Heretic je prostě skvělá hra, ač má své chyby.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky a jeho autorem je administrator. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

1 komentář u „Heretic [PC]

  1. Pingback: Heretic II [PC] | Hry, co jsem dohrál

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *