Heretic II [PC]

Druhý díl Heretica začíná tam, kde první díl skončil. Elf Corvus bojuje s hadím jezdcem D’Sparilem a nakonec ho úspěšně poráží. Po boji je Corvus teleportován do dimenze, kde nic není… jen široko daleko pustiny (The Outer Worlds). A tam bloudí pár let, jen tak sám a přemýšlí o svém domově – o vesničce Silverspring ve světě Parthoris.

Naštěstí se objeví jeho stará dobrá kamarádka – Bichle síly (Tome of Power), která v prvním díle zvyšovala účinnost zbraní, což umí i tady. Ovšem umí toho ještě víc – umí mluvit, překládat. A dokonce Corvuse vezme domů. Hurá.

Ale co to? Corvus výjde z portálu v Silverspring a zjistí, že jeho rodné městečko je naprostá pekelná díra. Všichni jsou mrtví nebo šílení. Plno jeho bratrů začalo žíznit po krvi a na potkání vraždit… Proč? Protože se městem šíří mor. Mor, který každého, kdo se nakazí, zabije nebo z něj udělá vraždícího šílence.

Boss fight!

A tak Corvus musí začít tento problém řešit…

Navíc mu Bichle síly prozradí, že měl to štěstí se také nakazit morem. A pokud nenajde nějaký lék, tak se pomátne jako ostatní… Blbý co..?

Takže musí vyhledat doktora v nedalekém městě Andoria… A tam se dozví, že mor nevznikl sám od sebe. Byl vyroben! Jen černá magie mohla stvořit něco tak zlého… Takže Corvus musí viníka najít a zničit…

To je příběh Heretica II ve zkratce.

Příběh hry nás každopádně donutí projít velkou část světa Parthoris a já se přiznám, že mně se to hrozně líbí… Líbí se mi ten pocit „dlouhé cesty“, který při hraní Heretica II vždycky mám… nevím, možná za to může to, že se během loadingu zobrazuje mapa kontinentu a je tam vidět, odkud jsem kam šel.

Místo power-upů je v Hereticovi Ii spoustu těchto svatyní

A projdeme toho skutečně hodně. Město Silverspring… Tam všechno začíná. Po něm se projdeme bažinou (Darkmire Swamps) až do města obývaného ještěry (Andoria). Od tam se pak budeme brodit pouští a přes skály (Kell Mountains), abychom se dostali do podivného hnízda, které obývají hmyzí lidé (K’Chekrik)… A následně přes doly (Ogle Mines) do nebeské pevnosti (Cloud Fortress).

Ok, možná si říkáte, že vyjmenovat je všechny je trochu přehnané… Že z toho dělám pomalu herní manuál, ale zkrátka… každé to místo je velice osobité, pěkně nadesignované.

Ale dobře, už nebudu zdržovat a rovnou popíšu, jak se Heretic II vlastně hraje.

Druhý díl nemá však s prvním obsahově nic společného, kromě toho, že se odehrávají ve stejném univerziu. První díl byl doom-klon a ten druhý je… No…

Tentokrát se to hraje z pohledu třetí osoby, což někteří přirovnávají k Tomb Raiderovi. Ale ne, osobně bych neřekl, že je to Tomb Raider klon, ačkoliv to tak na první pohled může vypadat. Heretic II je žánrově úplně někde jinde.

Řešení adventůrních puzzlů je obvykle velice jedndouché

Heretic II je spíše trochu jako Hexen II. Máme tu nějaké „huby“ (první Silverspring, Druhý Andoria, třetí K’Chekrik a tak dále…), které musíme projít. Ovšem po stránce designu se od Hexena II velice liší.

Heretic II je takový lineárnější. Tak na 90% se ani nebudeme vracet do předchozích map, a když jo, je obvykle jasné, co se tam bude dít. Adventuření je prakticky minimalistické. Například v Andorii v mapě A potkám lékaře, který bude potřebovat dvě ingredience, takže můžu pokračovat nejdříve do mapy B, a tu musím projít abych tam našel ingredienci X nebo do mapy C, kterou také musím projít, abych tam našel ingredienci Y. Tak jako tak je musím projít oboje. Libovolné je jen pořadí.

Takže Heretic je takový „jasnější“ a většinu času se jde prostě jen za nosem.

Pokud jde o akční stránku, tak cestou pochopitelně budu potkávat různé nepřátelé – ať už se jedná o zombie nakažené morem, nebo hmyzí potvory, krysy, ptáky, dinosaury atd.

K dispozici mám dva druhy útoků. Útoky ofenzivní a defenzivní.

Ofenzivní je třeba fireball, střely z kouzelné hůlky Hell Staff, výbušný šíp z luku a tak dále. Ofenzivní čerpají zelenou manu.

Mapa v bažině funguje jako přechod mezi prvním a druhým hubem

Defenzivní je třeba „kruh“ co odhodí ode mě nepřátelé, když mě obklíčí. Bichle síly, co zvyšuje účinnost zbraní. Vejce, co proměňuje nepřátelé ve slípky (jak tomu bylo v prvním díle), různé druhy štítů a tak dále. Defenzivní zase čerpají modrou manu.

Pokud Corvusovi dojde mana, má k dispozici pak hůlku s čepelí (Durhnwood Staff), se kterou jde dělat různé blbosti. Sekat nepřátelé na kousky, což zahrnuje i primitivní komba jako je seknutí s rozběhem, kdy Corvus udělá „půlkruh“. Dále pak pomáhá hůlka při skocích. Corvus se rozběhne a tyčkou se odrazí, čímž udělá delší skok.

Co se týče RPG prvků, žádné nejsou.

Dobře – momentálně to vypadá, že adventuření a akční stránka jsou oboje takové dost minimalistické, takže vlastně nic moc pro hráče adventur, ani pro milovníky akce. Jenže… Heretic II je jedna z mála her, kde to „od každého trochu“ celkem funguje a dovede bavit.

Vlastně si neumím představit, že by tam byly složitější adventurní postupy složené z hledání hromady různých předmětů, zjišťování kam co patří, řešení puzzle, to by prostě pokazilo to „flow“, které hra má. A naopak si ani neumím představit, že by to byla větší akce, kdy bych masakroval hromady nepřátel. To by taky bylo nudnější, stereotypnější. Heretic II prostě nejlíp funguje tak, jak jde…

Jelikož to funguje na enginu Quake II, je po to technické stránce propracovanější, než třeba Hexen II. Evidentně je to hra zaměřená na PC, takže tu máme rozhlížení myší a mířítko. Celé se to ovládá velice pohodlně, včetně třeba plavání pod vodou, šplhání a tady těchto věcí.

Tenhle modrý kruh umí odhodit nepřátelé v případě obklíčení

Teď je čas si trochu zanadávat. Heretic II je bohužel stará hra a tvůrci stále nezveřejnili zdrojový kód. A to je škoda! Kdyby tak učinili, třeba by dnes existovalo pro Heretica II plno různých vylepšujících portů a já nevím čeho všeho.

Jenže nic takového není, takže je nutné hrát prostě toho úplně původního Heretica II, který současné systémy však nerozjedou. Mně osobně po startu hra crashla. Na netu jsem pak našel nějaké různé „enhanced“ patche třetích stran, se kterými se sice Heretic II rozjede, ale pak jsou další problémy. Sem tam hra crashne, sem tam nejde loadnout pozice, sem tam to nejde spustit. Lze si nastavit, jestli chcete rendeder softwarový, OpenGL, Direct 3D a pár dalších, jejichž jména mi nic moc neříkala. Avšak nějaké technické problémy mají každý z nich.

S tím se také pojí fakt, že v Heretic II nejde rozchodit hudba. Respektive, já jsem celoživotně ani nevěděl, že tam hudba je. Ale pak mi to začalo vrtat hlavou a říkal jsem si „tam přece musela bejt nějaká hudba!“ a fakticky – na Youtube jsem našel soundtrack.

Ale fuj, co je tohle za hnusnou obludu? A proč mi Heretic II crashne, když na ni zaútočím?

Jak to, že to nehraje ve hře? Protože funguje jen s originálním CD v mechanice. Inu, našel jsem návod, který radil, jak hudbu rozchodit a zahrnovalo to další vrtání se v souborech hry, instalování dalších patchů a plno věcí, které se mi nechtěly dělat. Zvláště když už tak je Heretic II pěkně nestabilní…

Takže nejsnazší řešení je prostě si pustit soundtrack na Youtube a nechat ho přehrávat na pozadí a u toho hrát Heretica II.

Když už jsem ji na tom Youtube poslouchal, měl bych se k ní vyjádřit. Starší hry měly obvykle výrazně melodickou hudbu. Postupně se však od tohoto konceptu upustilo a přišla spíše „atmosférickou hudba“, což dává smysl, protože hudba by při hraní neměla rušit a měla by jen podtrhovat atmosféru. No, a zatímco ještě Hexen II má melodický soundtrack, Heretic II už je spíše ta atmosférická, „filmová“ hudba složená z prvků jako je ambient, různé beaty a tak dále. Rozhodně stojí za to si ji poslechnout aspoň na tom Youtube.

Krystal je jednou z ingrediencí na lék proti moru

No a tím se dostávám pomalu ke konci.

Vypadá to, že Raven a Activision však zdroják neuvolní. Dokonce nechtějí ani dát licenci k prodeji, takže žádný Heretic II na GOG, ani na Steamu ani jinde… maximálně krabicovka na Amazonu. No smůla.

I tohle je důvod, proč jinak tak skvělá gamesa jako je Heretic II zůstává zapomenutá v herní historii… Znám lidi, co hrají Dooma, Hexena, Heretica… možná i Hexena II, ale není moc lidí, co by hráli Heretica II. Nevyšel ani žádný datadisk, natož pak pokračování.

Čili dalo by se říct, že Heretic II je poslední hrou ze světa Parthoris a Cronos.

Navzdory tomu ho můžu doporučit, protože kromě technických neduhů, které jsou navíc způsobené neoptimalizací na moderní systému, ne hrou samotnou, je Heretic II skvělou, zábavnou a nezapomenutelnou záležitostí. A já se k ní čas od času rád vracím…

Na závěr jsem ještě vytvořit tuhle malou animaci, abych ukázal, jak hezká kouzla v Heretic II jsou

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *