Blood [PC]

Rok vydání: 1997

Blood patří společně s Duke Nukem 3D, Shadow Warrior a Exhumed do rodiny devadesátkových her, které frčely na build engine. Kromě engine sdílely i dalších pár věcí – byly (a stále jsou) výborné, mají hustého hlavního hrdinu, co vypouští jednu vtipnou hlášku za druhou a celkově jsou plné humoru, referencí a tak dále.

Zároveň se však velice lišily, protože Duke je zasazen do současnosti a bojuje s UFO. Shadow Warrior se odehrává v Asii, kde Lo Wang bojuje s monopolem Zilla Enterprises. No, a Blood… Ten se odehrává během roku 1928, a následně během druhé světové války.

Hlavním hrdinou je tentokrát Caleb, který vstane z mrtvých, vyskočí z hrobu se slovy: „I live… again!“, popadne vidle a jde najít svou přítelkyni Ophelii. Tu má ve spárech zlá fanatická sekta jménem Cabal, které vládne bůh Tchernobog. Úkolem Caleba je tedy prostřílet se přes hromadu kultistů a boha Tchernoboga zničit.

To praxi znamená, že musíte projít 4 epizody, které obsahují kolem cca 9-10 map a klasicky „doomovsky“ hledat klíče, odemykat s nimi dveře, střílet vše, co dýchá (nebo i nedýchá) a dostat se k exitu.

Ratatata

Blood je hra na rozdíl od jiných her na build enginu velice temná, krvavá, černohumorná, sadistická, brutální a vůbec. Na každém kroku po vás půjde fanatičtí mniši a kultisté. Tihle mniši vyzbrojení brokovnicemi, kulomety, dynamitem či jinými věcmi, se vás budou snažit za každou cenu zabít. Navíc u toho křičí latinsky „crudux cruo“ a „caecux infirmux“ a jiné hlášky.

Při přestřelkách s mnichy se každopádně ukáže největší potenciál Bloodu. Caleb se slovy „Time to start piling up the bodies!“ vytáhne brokovnici a pár jich postřílí. Mniši hrozně křičí a cáká z nich krev… Hodně krve. Až mu dojde munice, hodí na zbytek mnichů dynamit a PRÁSK. Mniši se rozprsknou na sračku, krev ocákne všechno kolem a vzduchem lítají kosti. Ještě pár mnichů zbude, ale Caleb je zapálí světlicí, oni začnou hořet a křičet bolestí a na závěr se rozprsknou… A co zůstane? Kaluže krve, ohořelé mrtvoly, hromádky patronků a kousky končetin.

To je nejenom velice uspokojivé a zábavné z nějakého – řekněme – sadistického hlediska, ale je to zajímavé hlavně z technologického pohledu. Kdykoliv bazukou vyhodíte do vzduchu hromadu nepřátel a jejich krev a končetiny lítají vzduchem (někdy až přehnaně, groteskně… prostě černý humor), tak se divíte, že tvůrci dovedli něco takového vůbec vytvořit. A to byl Blood ve své době trochu technologicky zastaralá hra (v jeho době už existoval polygonový Quake, zatímc Blood běží na 2.5D Build Engine a všechny objekty jsou sprity nebo voxely).

Kromě toho, že je Blood extrémně násilný, je i hororový.

Chytej!

A jako horor to také funguje na jedničku. Ať už procházíte hřbitovy, jeskyně, chrámy, opuštěný hotel, hrady a já nevím co všechno… všude je pořádná temná atmosféra.

Jdete temnou chodbou, podlaha divně vrže, z dálky slyšíte znepokojující šepot nebo křik, vejdete do koupelny, ve vaně je krev, v knihovně naproti visí děsivé obrazy. Některá místa jsou zvláštně tichá, ponurá, strašidelná…

Navíc jsou tu různé odkazy na známé horory. V jedné mapě procházíte kotelnou a na zdi visí svetr a klobouk Freddyho Kruegera. Mapa Overlooked Hotel odkazuje na horor The Shining („Here’s Johny!“) Mapa Crystal Lake je zase odkaz na film Friday the 13th a tak dále.

Dobře – teď už víme, jak si Blood vede jakožto perverzní a hororové dílo – obojí na jedničku. Jak si ale vede jakožto akční hra?

Odpověď zní – rovněž na jedničku. Za prvé level design map vezme do kapsy jak Duke Nukem 3D, tak i Shadow Warrior. Mapy jsou daleko nápaditější a originálnější. Jedna se odehrává ve vlaku (a ano, ten vyletí nakonec povětří). Následuje jedna v děsivém „freakshow“ cirkusu… Dále tu máme různé chrámy, jeskyně, štoly, doly, lesy… Celá druhá epizoda se odehrává v zimě a je naprosto úžasná. Jedinou věc, kterou bych designu mohl vyčíst je to, že některé mapy jsou obrovské a chaotické, ale to už holt patří k devadesátkám.

Cerberus je jeden z pozdějších bossů

Pokud jde o zbraně, základní zbraní jsou vidle. Pak je tu světlice. Světlice je náhrada za pistolku, která bývá ve hrách běžná jakožto jedna z prvních zbraní. Jsou chvíle, kdybych více ocenil úplně normální pistolku, protože světlice je trochu v některých případech nepoužitelná – na druhou stranu s ní můžete zapalovat mnichy a to se počítá 😀 Následuje brokovnice, kulomet, bazuka…

A dynamit. Dynamit je hrozně zajímavá věc. Prostě zapálíte, hodíte a BUM! Ze začátku to s ním člověk moc neumí a může se snadno vyhodit do povětří. Ale velice brzy pochopí co a jak, a tak se z toho stává velice šikovná zbraň. Ještě jsou tu kousky jako Tesla Canon, co střílí blesky, Voodoo panenka a nakonec různé sci-fi a fantasy nadpřirozené věci (třeba lebka na tyči, co střílí firebally). Navíc některé zbraně mají sekundární mód střelby, což znamená ještě víc zábavy.

Nepřátelé… Mniši, zombie, pavouci, krysy, „ruka“, podivné rybí monstrum, ohnivý pes, smrtka… No, mám z nich trochu takový smíšený pocit. Obecně jsou monstra originální a zajímavá, ale od druhé epizody se vyskytuje hodně monster, které dělají celou hru o trochu víc frustrující.

Třeba zmíněná smrtka. Smrtka je normálně nesmrtelná, což se pozná tak, že je průhledná. Když na vás útočí, musí to nesmrtelnost na chvíli deaktivovat, čili taktika je nalákat ji, aby na vás zaútočila, což je zároveň dost riskantní. Navíc je smrtka imunní vůči různým zbraním.

Pekelní psi jsou jedni z nejhorších monster v celém Bloodu , které můžete potkat.

„Ruka“ připomíná ruku z Adamsonovi rodiny (nebo taky z filmu „Ruka zabiják“ (Iddle Hand)), ta dovede skočit na krk a začít škrtit. Lze ji rychle odhodit mezerníkem. Krysy a pavouci se hrozně motají pod nohama… Prostě, někteří enemies vyžadují trochu nějakou tu taktiku, jak je zničit. Umírat se bude často, protože skoro všichni dávají hrozně velký damage.

Takže abych to shrnul – Blood je podle mě jedna z nejlepších her na build engine – možná i jedna z těch nejlepších stříleček z devadesátek. První dvě epizody jsou prostě totálně TOP pokud jde o atmosféru a level design. Slabší stránkou jsou jen některá značně frustrující monstra a podivnosti build engine. A nyní nastal čas se podívat na datadisky.

Plasma Pak

Blood později vyšel ve verzi Plasma Pak, která přinesla pár novinek, jako je vylepšení některých power upů, pár nových nepřátel a hlavně… novou epizodu Post Mortem.

Post Mortem osobně moc rád jako epizodu nemám. Sice je tam pár nových monster jako je třeba velká kytka plivající zelený sliz nebo kytka plivající ohnivé koule. Nebo zelený a modrý mnich, a tak dále.

Nicméně co se týče map, ty jsou podle mě spíše slabší. Jsou totiž moc velké, chaotické, divné a bez nápadu. Neříkám, že jsou nějak vyloženě špatné, ale v porovnání s původními jsou trochu… meh.

Na konci je pak nový boss – vlkodlak.

Plasma Pak

Cryptic Passage

Tento datadisk je naopak můj oblíbený. Neobsahuje sice žádné nové věci – žádná nová monstra, ani zbraně, nic… Jen opět jednu novou epizodu, která obsahuje 9 map.

Mapy jsou však naprosto boží. Hned první je zajímavě nadesignovaná. Následuje Opera House. To je vskutku děsivá mapa, kde celou dobu z dálky můžeme slyšet zpívat operní hlasy, což podtrhuje strašidelnou atmosféru. Následuje gotická knihovna či klášter. Obě jsou výborné. Jedna pozdější mapa se také odehrává na lodi, což využívá přednosti Build engine podobným stylem jako mapa, co se odehrává ve vlaku v původním Blood.

Vrcholem je pak hrad na konci, což je velká propracovaná mapa – možná jedna z nejhezčích vůbec.

Cryptic Passage

Death Wish

K Blood také existuje jeden free mód jménem Death Wish. Ten mi byl opakovaně doporučován a já jsem ho opakovaně ignoroval, hlavně proto, že mi dřív hned po startu crashnul a nefungoval. Tak šel čas a já se ho rozhodl vyzkoušet znovu v nové verzi. A světě div se! Tentokrát to frčí.

Death Wish příběhově navazuje na původní Blood. Porazili jste Tchernoboga, ale jeho duše přežila a je stále velice mocná a silná. Váš úkol je Tchernoboga zničit… zase.

Death Wish tedy přináší tři nové epizody a osobně jsem čekal, že to budou jen nové mapy a skutečně – je to jen hromada nových map. Ovšem pokud jde o jejich kvalitu, tak WOW, prostě WOW, tvůrce Dustin „Bloatoid“ Twilley vytáhl z Bloodu a jeho engine totální maximum až na kost. Nejenom, že se jedná o nové mapy, které musíte projít z bodu A do bodu B a sem tam najít klič od zamčených dveří…

Death Wish

…Jsou však neskutečně hororové a strašidelné… Dokonce jdou mnohem dál, než původní Blood. Hororovost není jen ponurá atmosféra a krev na stěnách. Ne. Je to spíše level psychologického terroru ve stylu Silent Hill (ostatně pár map je vyloženě inspirovaných Silent Hillem).

Jdete třeba po chodbě hotelu a najednou tma. Začne se divit, co se děje. A hle, zase světlo, ale stěny i podlaha jsou celé od krve. Seberete klíč a vracíte se stejnou cestou zpátky, ale najednou… cesta zpátky vypadá úplně jinak. To je divné! Autor využívá různých scriptů, aby nás občas polekal, postrašil, zamotal nám hlavu, totálně nám rozdrásal nervy… Přidal také hromady děsivých zvuků, výkřiků, dětského pláče, šepotu, také různých efektů a já nevím, čeho všeho.

Mapy jsou designově na velice vysoké úrovni. Jsou neskutečně propracované, detailní, živé, ponuré, kreativní, bizarní, vizuálně hravé a mindfucking zároveň. Navíc zvládá stále přinášet něco stále nového – žádný stereotyp nebo tak. Několikrát jsem se i bál hrát dál, protože jsem si říkal, co na mě zase za rohem čeká. Některá místa obsahují i různé napínavé pasáže. Třeba v jeskyni vybouchne kotel a vybuchuje a vybuchuje, takže váš úkol je co nejrychleji utéct před výbuchem.

Spoustu map se také zdá být inspirovaných různými známými hororory či hororovými hrami. Namátkou třeba What Lies Beneath, Saw, zmíněný Silent Hill, The Thing… A Star Trek lol (druhá epizoda se částečně odehrává ve vesmíru).

Tenhle mód mě opravdu mile překvapil. A nezbývá, než ho doporučit. Dá se normálně stáhnout na moddb.com.

A tím se dostávám opravdu už na konec. Takže – tohle byl Blood. Blood se dá koupit na GOGu, a to docela levně ve verzi Blood: One Unit Whole Blood, která obsahuje původní hru, CD soundtrack (hodně mindfuck soundtrack mimochodem), datadisk Plasma Pak i Cryptic Passage, takže není problém si Blood užít třeba hned teď.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *