Anvil of Dawn [PC]

Rok vydání: 1995

Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let byl poměrně oblíbený herní žánr tzv. krokovací dungeon (dungeon crawler). Tento žánr byl předchůdcem RPG her, jak je známe dnes, a jejich princip je snadný – hráč prochází políčka, vyhýbá se pastem, bojuje s nepřáteli… A navíc bývá tento typ ještě kombinovaný s adventurou, takže se sbírají důležité předměty, které se budou používat dále.

Kromě známých dungeonů jako je Dungeon Master, Lands of Lore, Ishar, Eye of Beholder – z českých třeba Brány skeldalu – existovalo i pár méně známých. Mezi ně patří i značně zapomenutý Anvil of Dawn z konce roku 1995.

Není divu, že ve své době nezískal mnoho pozornosti. Herní časopisy jej hodnotily jako průměrnou či lehce nadprůměrnou záležitost. V Česku vyšla dobová recenze ve Score, kterou psal Andrej Anastazov. Tomu se tenhle dungeon nelíbil vůbec – celý ho poflusal a dal mu nízké hodnocení. Je fakt, že měl několik poměrně zásadních postřehů.

Boj s krabozmetkem v bludišti pod vodou

Kritizoval třeba název… Kovadlina úsvitu? Co to sakra? Pravda, vypadá to, jako by to navrhl random fantasy names generator. Naštěstí to s kovadlinou nijak nesouvisí a je to název zeměpisného místa ve fiktivním světě Tempest, kde se hra odehrává.

Já jsem se k Anvil of Dawn dostal každopádně jednoduše – zaujal mě na GoGu svými screenshoty, tak jsem si ho koupil.

O co v AoD tedy jde? Příběh je snadná variance na zlo a dobro. Dobří lidé jsou vybíjeni zlým Warlordem, který využil temné magie, aby získal obrovskou moc a armádu, se kterou chce ovládnout svět. Bylo vysláno pět hrdinů, aby ho zastavili.

A tak začíná celá hra – s pěti hrdinů si musíte vybrat, za kterého budete hrát. Volba je však irelevantní, protože to ve výsledku nemá na průběh hry pražádný vliv. Úkolem je tedy projít hromadu míst ve světě Tempest, posbírat důležité předměty, které budou hrát roli při poražení zlého Walorda, a nakonec i samotné jeho zničení.

No fuj, co je tohle za obludu!

Celou hru lze rozdělit do dvou rovin. Jedna rovina je, že je to normální dungeon. Druhé jsou pak pseudoadventurní přesuny mezi lokacemi. Například máme vedle sebe dvě lokace – pevnost Gryphon’s Keep a věž The Dark Lantern. Když opustíme dungeon v Gryphon’s Keep, objeví se 3D krajina, kde v dálce vidíme The Dark Lantern. Můžeme tedy myší dát kupředu a vejít dovnitř. Tyhle přesuny a bloudění po krajinách je bohužel velmi nepřehledné a chaotické. Navíc při tom bude nutné občas ještě adventuřit – např. máte rozbitý most, takže musíte zjistit, jak ho opravit.

Zpět ale k dungeonům.

Dungeony jsou velké, rozsáhlé, plné monster a pastí. To je ovšem u dungeonů normální. Nechybí hromada tlačítek, sbírání stovky klíčů, odemykání dveří, nášlapné plošinky z nichž každá funguje pokaždé jinak, valící se balvany, ostny, propasti, teleporty, tzv. spinnery (políčko, které hráče otočí náhodným směrem), silent teleporty, postavy na žvanění, kouzelné pasti a tak dále.

Popravdě je to později už trochu takové otravné a na jedno brdo, jelikož se to hraje nějak takhle: Jste v bludišti. Uděláte krok a sejme vás valící se balvan, což dává skoro 50 % damage. Pěkné. Za rohem je asi pět nášlapných plošin. První otvírá dveře poblíž. Co ale dělá zbytek? Zkoušíte po nich šlapat a nemáte vůbec tucha. Jedna se dá zatížit kamenem, ale další tři ne. Tak pokračujete dál a doufáte, že ty plošinky nejsou na nic důležitého, díky čemu se pak zaseknete někde.

Pavouk s dětskou hlavičkou je skutečně creepy

Za dalším rohem pobijete deset potvor. Za dalším další deset. Za dalším rohem vás opět trefí balvan. Za dalším se vyhnete propasti, ale bohužel tam stejně vletíte, jelikož za dalším rohem je silent teleport, který vás tam hodí. Tak dáte load. Zkusíte jít jinudy. Najdete zamčené dveře – máte cca asi deset tisíc klíčů, ale zrovna ne ten, který hledáte. Hledíte na mapu a říkáte si, že tenhle dungeon nemá konce. Za dalším rohem se vyhnete propasti, ale za rohem je spinner, který vás otočí, takže tam stejně zahučíte. Load. Zkoušíte jít jinudy. Vlezete do teleportu, ten vás hodí do chodby, kde v pravidelných intervalech lítají firebally. Jeden vás zabije. Load. Zkoušíte jít jinam a najdu místo, kde budete muset dostrkat deset kvádrů na nášlapné plošinky a la Sokoban.

Anvil od Dawn je někdy zábavný, ale někdy dost naopak nudný či dokonce frustrující. Jednou jsem se dostal do situace, kde jsem se postavil na políčko, které zároveň bylo spinner, čehož jsem si prvně nevšiml a hru spokojeně uložil. Spinner mě následně hodil na ostny a zabil. Můj jediný save byl ztracen. Musel jsem ho pak editovat v hexadecimálním editoru a změnit souřadnice hlavního hrdiny o jedno políčko… uf…

Mezi lokacemi se přesunuje procházením krajinou adventurním způsobem. Bohužel je to velmi nepřehledné a člověk se snadno ztratí.

AoD je značně minimalistický, protože pokud vás baví obchodování – prodávání nepotřebných krámů a kupování důležitých věcí, tak to tady vůbec není. Nepotřebný věci tedy můžete prostě zahodit.

Bohužel i RPG systém je hodně minimalistický. Andrej ve své recenzi kritizoval, že RPG systém prakticky neexistuje, což není daleko od pravdy. Během přechodů mezi lokacemi se vás občas hra zeptá, co chcete vylepšit. A v dialogu si můžete zvýšit účinnost mnoha kouzel – zemských, ohnivých, vodních, větrných a tak dále. A následně si můžete vylepšit vaše schopnosti se zbraní – sekání, drcení a tak dále. Nějaká zásadní vliv na postup hry to ale nemá.

Některé předměty tvrdí, že zvyšují mou pohyblivost, obratnost, sílu… kde se ale dá najít nějaká tabulka těchto hodnot, netuším. Stejně jako jeden meč má třeba útočné číslo 1d18 a druhý 2d19, ale co to znamená jsem nějak nepochopil. To ale nevadí, protože meče jsou všechny víceméně stejné.

Prakticky se o nic moc ani nemusíte starat. Sem tam najdete nějakou novou zbroj, takže čeknete, jestli je lepší, než ta, co máte teď. Sem tam nějaký ten meč/sekeru/kuši/kladivo a čeknete, jestli vypadá lepší, než to, co máte teď a hotovo.

Duch nejenom, že dává damage, ale může vás otrávit. To je pak nutné mít v inventáři protijed.

Inventář je také značně nepřehledný. Zapomeňte na rozdělení do mřížky nebo okýnek. V AoD jsou předměty v jedné kupě v takovém okýnku. Za chvíli je tam ultra bordel. Během hry také můžete najít truhličku či pytel, které přidají ještě jedno okýnko. To pak můžete nosit pytel, v tom truhličku, v tom další truhličku a v tom další pytel. Proč ne?

Momentálně to nejspíše vypadá, že je AoD fakt špatný a nudný dungeon, ale má také celou řadu předností. Hlavní je hezká kreslená grafika, u které je trochu škoda, že se tvůrci nemohli rozhodnout, jestli to bude takový ten pohádkový styl nebo spíše dark styl – některá monstra tedy působí pohádkově, některá jsou zase hodně creepy. Víceméně se ale na AoD dobře kouká.

Spoustu míst má skvělou atmosféru a slušnou sbírku různých druhů i celkem originálních monster (had, která má místo hlavy lidskou ruku, co drží nůž a jde po vás, pavouk s dětskou hlavičkou, kaluž lidských těl, obluda, co vznikla z krve, šašek atd.) Boje s monstry jsou real-time a k dispozici máte pochopitelně cokoliv v levé a pravé ruce (a je na vás, co tam dáte – meč, kladivo, kuši…), pak jsou tu kouzla, která se aktivují kliknutím na ikonky jednotlivých kouzel napravo (a šipkami dole se mezi nimi přepíná). Můžeme třeba vykouzlit pěst, co dá monstrům do držky, lebku, ohnivý déšť a tak dále. Někomu by mohlo u bojů ovšem vadit, že na všechny potvory v celé hry platí víceméně ty stejné taktiky, takže postup je snadný, avšak stereotypní.

Tenhle zmetek pod vodou vám výměnou za osm lidských srdcí prozradí, jak porazit walorda.

Když nad tím tak přemýšlím, tak ovládání je tak primitivní, že by AoD klidně mohlo vyjít v HD verzi pro tablety.

Kdybych to měl nějak shrnout, tak Anvil od Dawn rozhodně není špatná hra. Má několik dobrých předností a nápadů. Jenže má i řadu chyb, které odradí různé skupiny lidí. Místy je hra trochu otravná a stereotypní. Místy je dokonce i trochu frustrující. Myslím, že kdyby nevyšla v roce 95 (kdy už pomalu měl vyjít Quake), určitě by nebyla tak rychle zapomenutá. Já osobně si jednou za pár let udělám čas a projdu ji od začátku do konce, přičemž se obvykle dobře bavím, když si odmyslím pár otravnějších momentů.

2 komentáře u „Anvil of Dawn [PC]

    • 57 hodin podle GOG Galaxy

      ale je fakt, že jsem to někdy nechal jet a odešel jsem pryč třeba 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *